maddesrilanka.blogg.se

Här skriver jag om min volontärresa i SriLanka 04sept-29okt 2016

Dag 43

Publicerad 2016-10-17 16:55:00 i Allmänt,

Turtle project dag 1 idag!! Projektet var anlagt precis snett över vårt hus. Så skönt att slippa gå så långt. 
 
Såhär såg stället ut:  
 
 
Arrangerat av Green Lion Lanka!!
 
 
När vi kom dit möttes vi av en Sri Lankesisk kille i 20 års åldern. Han presenterade projektet och informerade oss om vad som skulle hända under dagen.
I byggnaden fanns cirka 10 tankar med sköldpaddor i. De var riktigt fina och stora!! 
 
 
Här har ni en bild på en av alla rakare
 
 
Vi fick börja med att rensa massa små fisk till dem. 

 
Och sedan fanns det två tankar, såkallade "mat-tankar" så de skulle man bära över dem till när man matade dem, en och en.
 
Killen gav oss en burk med fisk i och sedan pekade han på tanken med den sköldpaddan vi skulle lyfta över. Vissa var väldigt tunga så då hjälptes vi åt.
Jag fick börja med en ganska tung. Han började sprattla med armar och ben när jag lyfte över honom och det gjorde ganska ont. Här är jag med honom!!
 
 
Många av dem var "disabled", mist sin ena arm eller sitt ben. Endel är blinda, endel är fullt friska, men ändå visat att de inte klarat sig i havet då de spolats upp i stranden lika fort. En av dem har de försökt få ner i havet cirka 8 gånger. Men han spolades hela tiden upp någon dag senare.
 
De har alltså blivit räddade i havet av folk som jobbar med detta. Tycker det är väldigt fint jobb dom gör som räddar dem.
Denna är utan höger arm:
 
 
Sättet vi matade dem på var väldigt speciellt. Man var tvungen att akta sig så man inte blev biten. De som var självständiga kunde man bara kasta i fisken i tanken. De andra som var blinda och utan armar/ben fick man föra skalet fram o tillbaka samtidigt som man la en fiskbit framför dem.
 
De var väldigt vackra.
 
 
 Jag höll i en liten unge
 
 
 
Denna var albino
 
 
Sedan gick vi till stranden och badade 
 
 
S
 
Riktigt stora och kraftiga vågor
 
 
 
Och fick uppleva en vacker solnedgång
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2016-10-17 20:38:41

Vilka fina bilder😀 Vad söt den är som du håller i. Det är skillnad att hålla i sköldpadda och en "padda" som jag skriver på nu. Ha det gott min dotter😀

Postat av: Linda

Publicerad 2016-10-18 07:08:59

Fantastiskt projekt. Intressant att få ta del av på din blogg. Underbart.

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-18 14:15:58

Vad fint jobb du gör! Jag vill också ! Så strongt 💪🏻💪🏻💪🏻 Ser härligt ut o bada med .. mycket avis kan jag säga , fast jag hade nog inte gillat vågorna allt för mycket 🙄 / LM

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela