maddesrilanka.blogg.se

Här skriver jag om min volontärresa i SriLanka 04sept-29okt 2016

Dag 53

Publicerad 2016-10-27 13:01:00 i Allmänt,

Imorgon är sista dagen på programmet.
På lördag flyger jag hem till Sverige igen.
Sammanfattningsvis tycker jag denna tid har gått väldigt fort. 2 månader här nere i Sri Lanka. 
Det ska bli skönt att komma hem på ett sätt, träffa alla nära & kära. Samtidigt som det blir tufft att säga hejdå till alla underbara människor jag träffat här nere och detta fina land.
 
Idag har vi vart på Tsumnai-museeum. 
Det var rörande att se alla bilder och all text. 
 
 
 
Dessa länder drabbades av tsunamin, och ni ser döds antalet här med
 
 
40 000 människor runt om i Sri Lanka dog..
Det är hemskt att läsa texterna de skrivit
Ta gärna er tid till att läsa
 
 
 
Här ser ni statistiken för de saknade idag. Fortfarande nästan 6000 saknade. 
 
 
 
....
 
Efter det åkte vi till ett annat museeum. Där vi fick se hur de letade och tillverkade "jewels". Det var intressant. Här är en man som vaskar fram lite sten.
 
 
Och klättrar i grott gångarna
 
 
Här är utbudet "moonstones", som de hittat. Sri Lanka är ett land som inte har några Diamanter alls. 
 
 
 
Vi köpte inget för det skulle kostat skjortan av oss.
 
Efter det åkte vi hem för att bada, men tyvärr blev det inget badande för vi hittade nämligen ett gäng av dessa på stranden: 
 
 
Väldigt giftig blåsfisk.
Måste vart ett stim i närheten som åkt in i land, har inte sett några innan under tiden jag varit här.
 
 
 
 
Istället letade jag efter lite snäckor på stranden. Hittat en hel del vackra skal!! 
 
 
De spolas upp på ett litet hörn på stranden. Så fina
 
 
Efteråt gick vi och köpte oss en god glass inne i stan.
 
 

Kommentarer

Postat av: Henrietta%2525252525252525252520

Publicerad 2016-10-27 16:51:58

Så många livsöden du fått möta, läsa och upptäcka.. din värld har nu blivit så mycket större.. människor och natur i en komplicerad blandning av lycka och sorg, i samspel och i otakt! Jag är så stolt över att vara din faster! Tack så mycket för att du delat med dig av dina upplevelser och intryck i ord och bilder.. varje dag! Helt fantastiskt bra gjort av dig! Nu ska du ta dig hem lugnt å tryggt! Stor kram från din faster som tjatat om elefant! 💖💖 Ja just ja... glöm inte elefant! ! 😂😂

Postat av: Linda

Publicerad 2016-10-27 18:32:55

Så fint skrivet Henrietta 💗. Det har också varit en trygghet för oss att kunnat se och följa dig. Så många fina minnen du får med dig 🤗. Ha det gott de dagar som är kvar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela